třída Alfa třída Victor třída Sierra betonová ponorka
třída ALFA
První ponorka dokončena v roce 1972.
DRUH : útočná ponorka s jaderným pohonem (SSN)
Rozměry : | délka 81,4 šířka 9,5m ponor 7m |
Maximální Rychlost : | 42--43uzlů |
Výtlak: | 2900 tun na hladině ,a 3680 pod hladinou |
Poháněcí soustava: | jaderný reaktor s chlazeným tekutým kovem |
Maximální hloubka ponoru: | 900 metrů |
Posádka: | 45 členů |
Je praděpodobné že podmět k vývoji této třídy bolo prohlášení USA z konce 50 let,že během následujícího desetiletí jejich ponorky budou mmít maximální rychlost 45 uzlů ,a maximální ponor 900 m.I když ponorky třídy ALFA byly spíše obraného charakteru ,vysoká rychlos a velký ponor by mělo ponorkám umožnit proplout pod Západním protiponorkovým systémem.Vývoj jaderného pohonu s chladícím mediem tekutým kovem nebyl snadný,alespoň podle zkušenosti u americké ponorky SEAWOLF Celá konstrukce je z TITANU který je lehčí a pevnější než ocel,ale velmi špatně se spracovává.Sověti museli vybynout speciální techniku svařování titanových dílů.
KONSTRUKCE:Ponorky třídy ALFA pohání jeden reaktor,který pouřívá jako chladící medium směs olova a bismutu.Použití tekutého kovu jako chladící medium přineslo zvýšení teplaoty v parním generátoru což umožnilo z poměrně malého reaktoru,velmi vysoké výkony .Poháněcí soustava třídy ALFA je vysoce mechanizována.Podle některých informací strojovna pracuje bez lidské obsluhy.
VÝZBROJ:Ponorky třídy ALFA jsou vybaveny šesti torpédomety ráže 533 mm umistěnými v přídi.Ponorky mohou vystřelovat protiponorkové střely SS-N-15 s jadernou hlavicí.V ponorce je mnohem méně místa,než u jiních sovětských ponorek.V ponorce je pravděpodobně uloženo 12 torpéd nebo střel .
VÝROBA:Sedum seriových plavidel třídy ALFA byla vyrobeno v letech 1979 až 1983 v Leningradě a Severodvinsku.Počátkem 90 let byly vyřazeny všechny ponorky třídy ALFA stíhoné častými problémy z jaderným reaktorem.
třída VICTOR
První ponorka dokončena v roce 1968
DRUH : útočná ponorka s jaderným pohonem (SSN)
Rozměry : | VICTOR 1: délka 95 m šířka 10m ponor 7m VICTOR 2:délka 100m,šířka 10 m,ponor 7m VICTOR 3:délka 106m,šířka 10 m,ponor 7m |
Maximální Rychlost : | 29--30 uzlů |
Výtlak: | VIKTOR 1: 5100 TUN pod hladinou VIKTOR 2 : 5700 TUN pod hladinou VIKTOR 3 : 6300 TUN pod hladinou |
Poháněcí soustava: | jeden-dva jaderný reaktory s tlakovanou vodou |
Maximální hloubka ponoru: | 400 metrů |
Posádka: | VICTOR 1a2 80 členů, VICTOR 3:85 členů |
V roce 1960,začalo v americkém namořnictvu sloužit první ponorky-nosiči balistických střel GEORG WASHINKTOT(SSBU 598),Sovětský svaz musel přehodnotit svoji námořní strategii.Velkou duležitost získal boj proti ponorkám,který se dříve zanedbával .Třída VIKTOR byla první sovětská ponorka s jaderným pohonem jejímš úkolem bylo ničení nepřatelských ponorek.V roce 1972se objevila nová varianta označená v kodu Nato VIKTOR 2 a sní se objevila nová střela s jadernou hlavicí SS-N-15.A v roce 1978 se objevila nejnovější varianta VIKTOR 3 vybavená velkorážovýmy torpédomety.
KONSTRUKCE:Třída VICTOR představovala zcela novou konstrukci,která měla s předchozí sovětskou ponorkou SSN,označovanou jako NOVEMBER,jen velmi málo společného .Třída VIKTOR mělo kapkovitý tvar trupu.Pohánějící dokonalejší jaderný reaktor.Na ponorce se také objevila opatřní k utlumení hluku ponorky.Od třídy VIKTOR 2 byl opatřen trup ponorky protiodrazovým pryžím.
VÝZBROJ: Třída VIKTOR původně měla pouze konvenční výzbroj s akustickým naváděním.Třída VIKTOR 2 byla jako první ponorky vyzbrojeny protiponorkovými střelami SS-N-15.Střela je obdobně řešena ja SUBROC amerického námořnictva.Některé ponorky třídy VIKTOR 1 byly dodatečne vybaveny systémem řízení palby umožnující používaní střel SS-N-15,VIKTOR 3 používá protiponorkové střely SS-N-16 které se poprvé objevily v roce 1980,a které se navádějí na vodní stopu.
VÝROBA:V letech 1967-1975 vyrobených vloděnicích v Leningradě 16 ponorek třídy VIKTOR 1 .Ve stejných loděnicích byla v letech 1972-1980 bylo 7 ponorek třídy VIKTOR 2 a první ponorky třídy VIKTOR 3 byla vyrobena v letech 1982.
třída SIERRA
První ponorka dokončena v roce 1984.
DRUH : útočná ponorka s jaderným pohonem (SSN)
Rozměry : | délka 110 šířka 11m ponor 7,5m |
Maximální Rychlost : | 32uzlů |
Výtlak: | 6000 tun na hladině ,a 7550 pod hladinou |
Poháněcí soustava: | jaderný reaktor OK-650 s tlakovanou vodou |
Maximální hloubka ponoru: | 400 metrů |
Posádka: | 85 členů |
Třída SIERRA se svýmy celkovými rozměry,a konstrukcí se velmi podobá třídě AKULA.Obě tyto ponorky mohly vystřelovat všechny dostupné sovětské torpéda a střely.Někteří si myslý že jde o dvě konkurenční konstrukce,které mělo námořnictvo po testech rozhodnout ,která konstrukce bude vyráběna sériově.Ale je také možné že se nejedná o konkurenční nýbrž se spíše jedná o regionální konstrukci.
KONSTRUKCE : Třída SIERA je o 4m delší než VIKTOR 3 a také o něco širší,protože trup je zřejmě v důsledku použití odhučňujícího vybavení .Přední hloubková kormidla, jsou plně zatažitelná a jsou v blízkosti přídě ,stejně jako u starších sovětských ponorek SSN.Řada hranatých průchodů podél vnějšího pláště jsou charakteristycké pro sovětské ponorky s dvoutrupou konstrukcí.
VÝZBROJ:Ponorka je vybavena 6 torpédomety,nekteré z nich jsou ráže 533mm a ostatní 650mm,jaký poměr je jejich počtu se neví .Z torpédometu ráže 533mm se mohou vystřelovat standartní torpéda a také protiponorkové střely s jadernou hlavicí SS-N-15 a také nové střly splockou dráhou letu SS-NX-21,které se svým pojetím podobají americkým střelám TOMAHAWK.Tato střela je praděpodobně vybavena jadernou hlavicí .Součastná verze je určena k útokům na pevninu . A torpédomety réže 650mm mohou zase vystřelovat proti ponorkové střely SS-N-16 a také nové torpédo typu 65, jehož dosah je odhadován na 100 km.
VÝROBA:První ponorka třídy SIERRA byla zpuštěna na vodu ve vnitrozemské loděnici Gorkém v červenci roku 1983 ,a nedokončený trup byl dopraven do Severodvinsku ,kde byl zkompletován.proděpodobný počet ponorek je 4 kusy.
< > < > < > < > < > BETONOVÁ PONORKA
h.
Betonová ponorka je poháněna hydroreaktivním systémem, tedy tryskami, v nichž je nasávaná voda urychlována elektrickými turbínami a vytlačována dozadu. Trysky jsou pohyblivě uložené, což spolu s plochami na zádi zajišťuje ovládání plavidla. Posádku tvoří šest mužů. Výzbroj se skládá ze 13 vertikálních šachet pro raketová torpéda VA-111 Škval a čtyř torpédometů v přídi pro klasická elektrická torpéda.
Takovéto plavidlo se ukazuje jako mimořádně vhodné pro operace v pobřežních vodách. Jeho výroba je snadná (celý trup je vlastně pouhý " odlitek" z betonu), a tudíž levná, takže nebude problém vyrábět je ve velkých sériích.