Práce na první jaderné stíhací ponorce třídy Rubis byla zahájena počátkem sedmdesátých letech. Výsledkem práce francouzských konstruktérů byl projekt SNA 72, který představoval nejmenší ponorku na atomový pohon. V současné době francouzské námořnictvo disponuje celkem šesti atomovými ponorkami třídy Rubis - Amethyste se základnou v Toulon. T
Ponorky jsou vybaveny zbrojním kontrolním systémem DLA 2B a DLA 3 a taktickým data systémem d'Armes Tactique (SAT) a čtyřmi 533 mm torpédomety, s pneumatickým nabíjecím systémem. Vyzbrojena je torpédy typu ECAN L5 Mod 3 s aktivním i pasivním zaměřováním, 150 kg bojovou hlavicí a s akčním radiem 9,5 km. Torpédo pluje rychlostí až 35 uzlů a dosahuje hloubky až 550 m. To
Ponorky jsou poháněny atomovým pohonem a turbo-elektrickým systémem. Vybaveny jsou vodou chlazeným atomovým reaktorem (PWR) CAS 48 o výkonu 48 MW. Při plavbě pod hladinou ponorky dosahují rychlosti až 25 uzlů. Vybaveny jsou i nouzovým diesel-elektrickým motorem SEMT-Pielstick and Jeumont Schneider 8 PA4 V 185 SM.
Třída LE TRIOMPHANT
Technické údaje
Rozměry trupu
138 x 12,5 x 12,5 metru
Rychlost při plavbě pod vodou
25 uzlů
Rychlost při plavbě na hladině
20 uzlů
Výtlak ponořené ponorky
14 335 tun
Výtlak vynořené ponorky
12 640 tun
Maximální hloubka ponoru
500 metrů
Posádka
111 člen
ponorky třídy mají nahradit balistické ponorky starší třídy Redoutable. Původně byla naplánována stavba šesti plavidel, z nichž pozdější ponorky měly dosahovat až 170 metrů oproti původním 138 metrům prvních ponorek této třídy.
Při stavbě těchto ponorek byl poprvé použit doutníkový tvar trupu, charakteristický pro americké typy. Velký důraz byl kladen na co nejtišší chod. Konstrukce ponorky byla navržena tak, aby hlučnost všech 750.000 přístrojů a 50 km potrubí byla snížena na minimum. Podobně byly testovány a upravovány i všechny součást vnějšího trupu, které by mohly mít vliv na hydrodynamické vlastnost ponorky nebo by mohly způsobovat turbulence.
Pohonný systém ponorek třídy LeTriomphant se skládá z jednoho vodou chlazeného atomového reaktoru GEC Alsthom PWR typu K15 s výkonem 150MW, dvou turbo alternátorů a lodním šroubem typu „Pump-jet“. Rychlost při plavbě pod hladinou přesahuje 25 uzlů na hladině 20 uzlů. Nouzový pohon zajišťují diesel motory SEMT-Pielstick 6 PA4 V200.
Ponorky jsou vyzbrojeny čtyřmi 533 mm torpédomety a až 18 torpédy nebo střelami Exocet. Torpéda mají 150 kg explozivní nálož a jsou vybavena aktivním i pasivním zaměřováním s dosahem 9 km a rychlosti 35 uzlů. Střely Exocet se 165kg bojovou hlavicí jsou na hladinu vystřelovány z torpédometů ve speciálním pouzdře. Na hladině se střela od pouzdra oddělí a nastartují se pohonné motory. Dosah střel se pohybuje okolo 50 km při rychlosti 0,9 Machu.
Hlavní výzbroj těchto ponorek však tvoří 16 balistckých raket typu M45. Uloženy jsou v šestnácti vertikálních šachtách za věží ponorky. R
Posádku tvoří z původních 130 mužů 111, včetně 15 důstojníků. Hlídková plavba trvá okolo 60 dnů. Základ na zatím jediné ponorky v činné službě Le Triomphant je Ile Longe v Brestu.
Třída LE REDOUTABLE
Technické údaje
Rozměry trupu
128,7 x 10,6x 10 metru
Rychlost při plavbě pod vodou
25 uzlů
Rychlost při plavbě na hladině
20 uzlů
Výtlak ponořené ponorky
8 080 tun
Výtlak vynořené ponorky
8 920 tun
Maximální hloubka ponoru
300 metrů
Posádka
2 posádky po 130 členech
Konstrukční práce na skutečné atomové ponorce začaly položením kýlu ve francouzských loděnicích v C Ponorka byla pojmenována Le Redoutable (S 611). Svými rozměry a výtlakem byla srovnatelná s balistickými ponorkami USA třídy Lafayete. Také trupem, až na odlišný tvar přídě, byla těmto ponorkám podobná. Na svou první testovací plavbu vyplula v červenci 1969. Do činné služby Marine Nationale byla zařazena 1. prosince 1971.
Energii ponorce dodával vodou chlazený atomový reaktor typu GEC Alsthom PWR K15, který přes parní generátor zásoboval parou dvě turbíny, které roztáčejí jeden lodní šroub. Při plavbě pod hladinou byla ponorka schopná vyvinout rychlost až 25 uzlů a ponořit se do hloubek více než 200 metrů (podle jiných zdrojů až do 300 metrů). Pro případ havárie byla ponorka vybavena záložním elektromotorem, poháněným diesel generátorovým agregátem s palivem na zhruba 5 000 mil při rychlosti čtyř uzlů.
Hlavní výzbroj představovalo šestnáct strategických balistických raket umístěných ve dvou řadách po osmi silech. Ty se nacházely za bojovou věží ponorky. Le Redoutable nesla první francouzskou raketu určenou pro ponorky. Byla označena jako typ M l, měla dolet 2 500 km a jadernou hlavici o ekvivalentu 500 kt TNT. Kromě těchto raket výzbroj ponorky zahrnovala čtyři příďové torpédomety a k nim nesených osmnáct torpéd.